“Да имате добър мениджър на работното място, е голям късмет”, пише в книгата си “Червени флагове, зелени флагове” д-р Али Феник. И продължава:
“Добрите мениджъри ви подготвят за успех в работата, предоставят ви ресурси, които да ви помогнат да си вършите задачите, и ви дават обратна връзка и насоки за справяне с работни и междуличностни проблеми.
Взаимоотношенията ви с вашия мениджър са от решаващо значение за успеха и оцеляването ви на работното място.
Добрите мениджъри знаят как да извлекат най-доброто от служителите си и как да делегират ефективно. Зa съжаление, има и много, които не притежават развити управленски умения дари поради липса на компетентност или поради липса на доверие.
Каквато и да е причината за лошото управление, необходимо е да разбирате кога вашият шеф не се справя добре и да помислите какво да направите, за да не стане така, че нечии чужди липси и дефицити да предопределят вашия професионален провал.
Идентифицирането на червените и зелените флагове в управленското поведение (и психологията, която стои в основата му) може не само да ви помогне да се справяте по-добре в комуникацията с шефа си, но и да определите уменията, които трябва да притежавате, за да сте самите вие ефективен мениджър.
Какво е микромениджмънт
Микромениджмънтът е желанието шефът да знае всичко, което правят служителите, да им диктува какво да правят и как да го правят. Подобен стил на управление обикновено е ефикасен за нови служители, но не трябва да се прилага за дълъг период от време.
Микромениджмънтът може да е много демотивиращ за служителите, тъй като им пречи да вземат самостоятелни решения и показва липса на доверие в техните преценки и способности.
Така хората започват да се чувстват силно фрустрирани, а следователно и по-малко продуктивни.
Непрекъснатият контрол и липсата на доверие на работното място създават допълнителен стрес, може да предизвикат бърнаут, тревожност и дори депресия.
Има различни причини, поради които шефовете прилагат този стил на управление спрямо служителите си:
- Липса на управленски умения. Среща се често, когато един служители е повишен в ръководител. Тогава той трябва да се трансформира от мениджър на задачи в мениджър на хора, а без нужното обучение това е труден и дълъг процес.
- Проблеми с доверието в хората заради минали преживявания, които не са свързани с работата
- Недоверие, свързано с фирмената култура. В някои компании царят подозрение и цинизъм и никой на никого няма доверие. Когато средата като цяло е токсично, е трудно да разберете дали вашият шеф ви контролира, защото не ви вярва или защото иска да ви саботира.
- Служителите правят постоянно грешки и се налага да бъдат микроменажирани. Ако самите служители са показали, че не може да им се доверие, че не проявяват самоинициативност и саботират работния процес, на мениджъра не му остава нищо друго, освен да засили контрола докато служителите не коригират поведението си или докато не се разделят.
Червени флагове за микромениджмънт:
- В компанията се използват инструменти за онлайн наблюдение, за да се следи присъствието в офиса и работата от вкъщи
- Мениджърът показва пряко или завоалирано, че ви няма доверие
- Вие позволявате да ви микроменажират от страх, че иначе ще си загубите работата
- Допускането на грешки се наказва с глоба/порицание
Дали ще останете в такава среда или ще си потърсите другата работа, с по-добър мениджър, зависи от конкретната ситуация – както вашата лична, така и тази в работата.
Можете да останете, ако преценявате, че мениджърът ви още не е овладял нужните умения, но се старае или ако финансово не сте готови да напуснете работа в този момент.
Ако усещате обаче, че ежедневното следене, подценяване на усилията и уменията ви и липсата на доверие ви вредят на психическото здраве, започнете да си търсите нова работа и проучете внимателно работната среда.
Повече за това как да се справите с микроменажиращ шеф, прочетете в книгата “Червени флагове, зелени флагове”, издадена на български от Локус пъблишинг.
“Червени флагове, зелени флагове” на д-р Али Феник вече и на български